الإمام زين العابدين (ع) (مترجم: حميد فتاحى)
202
الصحيفة السجادية الكاملة (صحيفه كامله سجاديه همراه با پيامها پاسخگوى نيازها) (فارسى)
بيشتر مىگردد كه امواج موجود خبررسان و نگهدارند و تصوير دهنده و دفاع كننده و اميد رسان و بر طرف كنندهء ترس و نگرانىها ، و . . . مىباشند ، چون خالق متعال از آنها خبر داده است تا انسانها بتوانند از راه ايمان آنها را فعال نموده و مورد استفاده خويش قرار دهند . بنابراين ، در هنگام سختىها و افسردگىها و احساس غربت و تنهائى و نگرانىها و به طور كلى در برابر حوادث خطربار ، جايگاه ايمان به خوبى روشن مىشود ، چون تمام اين مسائل را با يك آشنائى دادن با خدا و توكل به او حل مىكند زيرا كاربرد ايمان همين است كه با توجه دادن روح و روان بشر به پروردگارى كه از همه موجودات ، و حتى از خود انسان ، به خودش نزديكتر است ، به تمام نگرانى و احساس تنهائى و غربت او پايان مىدهد . بنابراين همه چيز براى آسايش انسان و نجات او از عوامل خطرناك و سختىها و نگرانىهاى روحى و روانى مهيّاست و او هميشه در ميان امواج بسيار پيچيده قرار گرفته ، و زندگى مىكند ، و تنها نيازش شكلگيرى ايمان بخداست آن ايمانى كه بتواند براى ايجاد انس و ارتباط نزديك ، بين او و خالقش اثر گزار باشد ، و به عبارت روشن تلويزيون و يا كارت هوشمند دلش را روشن نمايد تا خدا را با تمام زيبائىها و مهربانى هايش از نزديك مشاهده نمايد . دوم : انْتَ الَّذى تَسْعى رَحْمَتُهُ امامَ غَضَبه . . . نگرشهاى انسان در مورد خداوند و قوانين هستى و در هر موردى ، نبايد بر طبق هوسها و يا نظريههاى بدون دليل ارائه شود به خاطر اينكه ، وى هميشه با خطا و اشتباه رو برو است و اين گونه نظرها هيچ فايدهاى را در بر ندارد . امام سجاد كارشناس و خداشناس كامل است ايشان مىگويد : توئى آن خدائى كه رحمت و مهربانيت جلوتر از خشمت در حركت است ، يعنى اولين گام در برخورد با انسان و هر موجود ديگر مهربانى و رحمت توست چه اگر اين موضوع كار ساز نشد و اثر نكرد نوبت به خشم مىرسد .